dieta po porodzie
Zdrowie

Dieta po porodzie – jak powinna wyglądać?

Powinnaś ze szczególną uwagą dbać o swoje żywienie zarówno podczas ciąży, jak i już po porodzie. Na pewno chcesz przecież jak najszybciej odzyskać dawną formę i zgubić te wszystkie kilogramy, których zapewne trochę przybrałaś. Dieta po porodzie ma się opierać na dość podstawowych i wszystkim już dobrze znanych zasadach zdrowego żywienia. W jadłospisie musisz uwzględnić zróżnicowane pokarmy o wysokich wartościach odżywczych, komponując menu z chudego nabiału, owoców i warzyw, produktów ziarnistych, chudych mięs, orzechów oraz tłustych ryb morskich. Zwróć też uwagę na to, ile pijesz w ciągu dnia. Staraj się codziennie spożywać przynajmniej z dwa litry zwykłej wody. Najlepsza będzie ta mineralna, z pomocą której przy okazji zapewnisz organizmowi dostęp do dodatkowych odżywczych substancji. Jeżeli natomiast spożywasz wodę kranową, pamiętaj o tym, aby koniecznie ją przefiltrować przed spożyciem.

Zasady zdrowego żywienia po porodzie tyczą się również ilości posiłków w ciągu dnia. Najlepiej sięgać codziennie po pięć mniejszych porcji wartościowego jedzenia. Nie jest to jednak obowiązkowa zasada, bo jednak nie u każdego dobrze się ona sprawdzi. Jeżeli nie przepadasz za ciągłym podjadaniem małych porcji, po których zwykle i tak jesteś głodna, spokojnie możesz rozłożyć zawartość kaloryczną całej diety na trzy duże posiłki. Zwróć po prostu uwagę na to, by były one jak najbardziej sycące. Stosuj też równe odstępy między kolejnymi posiłkami. Jeżeli postanowiłaś, że podzielisz dietę na pięć posiłków, możesz jeść je mniej więcej co trzy lub cztery godziny. W przypadku gdy dieta składa się z trzech dań, te odstępy muszą być większe. W takim razie możesz jeść np. co pięć godzin. Z czasem na pewno przyzwyczaisz się właśnie do takiego trybu żywienia.

Dieta po porodzie z założenia ma być też dietą lekkostrawną. Ciężkie posiłki, obfitujące w cukier i przede wszystkim niezdrowy tłuszcz (zwłaszcza ten nasycony) mogą źle wpływać na organizm noworodka, jeżeli karmisz go naturalnie piersią. Podstawę twojego żywienia powinny stanowić węglowodany złożone. Zadbaj o to, by wypełniały one twoją dietę przynajmniej w pięćdziesięciu procentach i czerp je z dobrych źródeł, takich jak ciemny ryż czy makaron bądź klasyczne pieczywo pełnoziarniste. Około 20% energii powinno pochodzić z białka, a cała reszta z tłuszczu. Oczywiście jeżeli od czasu do czasu pozwolisz sobie na zjedzenie czegoś mniej zdrowego, nic strasznego się nie stanie, ale normalnie po prostu próbuj żywić się racjonalnie, myśląc tutaj głównie o swoim dziecku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *